Toiminnan tavoitteet

Kirvesmiesjaosto pyrkii kehittämään toimintaansa suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti, seuraavassa esitellään toiminnan painopisteitä:

Edunvalvonta

Edunvalvonta on hyvin laaja sektori, mutta siitä on valittavissa tiettyjä osa-alueita, joilla voidaan olettaa olevan erityistä painoarvoa.

Ei voida kiistää sellaista totuutta, että kokouksissa käy yleensä tietty aktiiviporukka. Tämän vuoksi yritetään aktivoida uusia jäseniä esimerkiksi uudenlaisilla kokouskäytännöillä. Erityisesti nuorehkoja uusia toiminnasta kiinnostuneita jäseniä kaivattaisiin mukaan.

Edunvalvonnassa henkilökohtaiset kontaktit eri yritysten työntekijöiden välillä ovat tärkeitä. Kun jaostossa on edustettuna laaja kirjo paikkakunnan yritysten työntekijöitä, niin edunvalvonta näissä yrityksissä helpottuu.

Hinnoittelun seuranta ja kehittäminen talousalueella edellyttävät tietoa tehdyistä työkaupoista. Asia on toisinkin päin: työkauppaa suunnittelevan on hyvä olla selvillä paikkakunnalla vallitsevasta urakkahintatasosta, joten tiedonkeräys tässäkin mielessä on erityisen tärkeää.
Etumieskokouksissa pyritään kartoittamaan hintatasoa.

Eräs keskeinen piirre edunvalvonnassa on työpaikoilla vallitsevien ongelmien esiintuominen, niistä keskusteleminen ja ratkaisujen pohtiminen. Tarvittaessa järjestetään yrityskohtaisia kokouksia asioiden selvittämiseksi.

Laajempaa valtakunnallista toimintaa edunvalvontaan liittyen on osallistuminen kirvesmiesten viiden kaupungin kokoukseen, jolloin puidaan asioita laajemmassa mittakaavassa.

Järjestäytyminen

Pyritään siihen, ettei työpaikoilla olisi ammatillisesti järjestäytymätöntä väkeä. Erityiskohteena ammattiin valmistuvat nuoret sekä vuokratyövoima.

Koulutus

Muutaman kerran on järjestetty paikkakunnalla urakkahinnoittelu- ja seurantakursseja ja perinnettä jatketaan kehittämällä koulutuksen sisältöä tarpeen mukaan. Urakkamiespalavereja ja hinnoittelukokouksia voi pitää myös koulutuksellisina tilaisuuksina, ja niistä on ohjaantunut moni kirvesmies 4-päiväiselle urakanhinnoittelukurssille.

Työsuojelu

Työsuojeluasiat tulevat esiin suunnilleen joka kokouksessa.

Tiedotus

Pyritään saamaan aktiivisesti näkyvyyttä Osasto 10:n internetsivuilla. Sivustolla on luettavissa työvaliokunnan kokouspöytäkirjat, työvaliokunnan jäsenluettelo, kokousten ajankohdat sekä muuta asiaa. Tiedotuksen tulee olla avointa kaikille osaston jäsenille sekä ajantasaista.

Yhteydenpito

Yhteydenpito paikkakunnan suurimpiin rakennusyrityksiin toimii jaostojäsenten välityksellä, mutta pienyrityksien kohdalla ei ole riittävää edustusta jaostossa. Pyritään löytämään yhteyshenkilöitä niistäkin.

Kummiluokka ammattikoulusta ja sieltä edustaja jaoston kokouksiin, kannatettava ajatus.

Jostojen vetäjien yhteispalavereissa kehitetään jaostojen keskinäistä toimintaa.

Työllisyystilanne

Työllisyystilanne on jokaisessa kokouksessa esillä.

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen

Tavoitellaan edustajapaikkoja yhteiskunnallisissa järjestöissä ja organisaatioissa.